synXer - Podręcznik Użytkownika
dla synXer w wersji: 1.0
© 2007 hipercom.pl
Spis treści:
- Wstęp
- Wymagania i licencja
- Konfiguracja
- Tryby synchronizacji
- Tworzenie projektu
- Otwieranie i zapisywanie projektu
- Uruchamianie projektu
- Rozwiązywanie problemów
1. Wstęp
synXer jest narzędziem, które pomoże Ci utrzymywać aktualne wersje Twoich
projektów, gdy pracujesz na wielu maszynach. Jego jedyną funkcją jest porównanie
zawartości dwóch drzew katalogów (folderów ze wszystkimi podfolderami i plikami) i
zdecydowanie co i gdzie powinno zostać skopiowane aby sprostać Twoim potrzebom.
Współpracuje ze wszystkimi zewnętrznymi dyskami USB i FireWire, PenDrive'ami, Memory
Stick'ami itp. Pracuje również na dyskach montowanych zdalnie przez sieć. Zasadą jest, że
jeśli widzisz dysk zamontowany na swoim pulpicie, możesz wykorzystać
synXer z tym
dyskiem.
Przykładowe scenariusze, w których
synXer może być przydatny, są następujące:
- Pracujesz na różnych Mac'ach (np. w domu, w pracy, w szkole) i musisz zabierać
wyniki swojej pracy ze sobą. Musisz mieć pewność, że nie zmarnujesz swojego czasu przez
nadgranie najnowszej wersji swojego projektu wersją starszą, na innej maszynie.
Kopiowanie całego drzewa projektów za każdym razem, gdy przesiadasz się na inną maszynę
nie jest żadnym rozwiązaniem - po prostu zabiera zbyt wiele czasu. To, czego
potrzebujesz, to mały, pewny i szybki dysk zewnętrzny (np. zewnętrzny jedncalowy dysk
Sony 8GB MicroValult Pro może być trafnym wyborem) oraz odpowiednie oprogramowanie,
które sprawdzi dla Ciebie które pliki należy skopiować i gdzie. synXer jest
przykładem takiego oprogramowania.
- Wykonujesz okresowe kopie zapasowe swoich zbiorów i/lub programów na innym nośniku
(być może montowanym zdalnie przez sieć. Jednak ilość drogich Ci danych rośnie bardzo
szybko i nie chcesz kopiować wszystkiego za każdym razem. Najlepiej byłoby dodawać do
kopii zapasowej tylko te elementy, które przybyły od wykonania poprzedniej kopii.
synXer załatwi to za Ciebie.
- Jesteś developerem, który musi synchronizować okresowo swój projekt aby pobrać
zmiany wprowadzone przez innych developerów. Źródła projektu zlokalizowane są na
serwerze FTP. Jeśli zamontujesz repozytorium projektu przez FTP w Finderze (tak,
że pojawi się na pulpicie jako dysk zewnętrzny), możesz użyć synXer aby pobrać
tylko pliki faktycznie zmodyfikowane przez innych, w czasie gdy Ty pracowałeś(aś) nad
inną częścią projektu. Aby wykorzystać synXer do wgrania Twoich zmian,
należałoby zamontować repozytorium FTP w trybie do zapisu, co aktualnie nie jest
możliwe w Finderze, chyba że skorzystasz z dodatkowych (darmowych) rozwiązań
typu MacFUSE. Jednakże skorzystanie ze specjalizowanych systemów kontroli wersji może
być lepszym rozwiązaniem w takim przypadku, jeśli jednak nie masz dostępu do takiej
usługi, prosty zasób FTP może być pomocny przez pewien czas.
Sądząc z powyższych przykładów,
synXer może Ci się przydać niezależnie od tego,
czy jesteś podłączony do sieci, czy pracujesz off-line, czy używasz tylko jednego Mac'a
czy wielu (lub kombinacji Mac'ów i PC-tów), czy jesteś profesjonalistą w informatyce czy
po prostu chcesz mieć pewność, że Twoje dokumenty i muzyka są bezpiecznie składowane.
Jeśli musisz kopiować okresowo jakieś dane między różnymi folderami (obojętnie czy na
lokalnych, zdalnych, wewnętrznych czy zewnętrznych dyskach),
synXer może
zaoszczędzić Ci trochę czasu i wysiłku.
Prawdopodobnie myślisz teraz: "na pewno jest mnóstwo takich programów w Internecie".
Oczywiście masz rację. Jest ich całkiem sporo, a niektóre z nich dostępne za darmo. Sam
używałem wielu z nich, a powody, dla których napisałem
synXer i dobrze mi się z
nim pracuje, są następujące (najważniejsze wg mnie cechy zostały oznaczone
kolorem czerwonym):
- synXer to freeware, możesz go używać w dowolnym środowisku (dom, praca,
szkoła) i w dowolny sposób bez żadnych opłat i nie łamiesz w ten sposób żadnych umów
licencyjnych.
- synXer jest całkiem szybki jeśli porównać go z innymi
darmowymi produktami. Dokładne porównania nie zostały nigdy wykonane, więc proszę
uwierz mi na słowo, że jest wystarczająco szybki (sam synchronizuję folder zawierający
ponad 1GB danych w ponad 4 tysiącach plików wiele razy dziennie i na razie nie narzekam
na wydajność).
- synXer jest natywną aplikacją Mac OS X, nie opiera się na żadnym
oprogramowaniu zewnętrznym (wszystko czego potrzebujesz to pakiet aplikacji
synXer.app), został stworzony z wykorzystaniem Cocoa, Objective-C i narzędzi
programistycznych firmy Apple. Oznacza to, że nie trzeba go specjalnie instalować -
możesz uruchomić synXer z dowolnej lokalizacji (nawet zewnętrznego dysku), nosić
go ze sobą albo uruchamiać z dysku CD-ROM lub innego nośnika tylko do odczytu (np.
obrazu dysku instalacyjnego albo katalogu zamontowanego przez sieć).
- synXer jest w uniwersalnym formacie binarnym, tzn. możesz uruchomić ten sam
program zarówno na Mac'u na PowerPC, jak i na Intelu.
- synXer przygotowuje listę czynności zanim dotknie
Twoich danych. Możesz przejrzeć tą listę i wyłączyć niektóre akcje jeśli wydają Ci się
podejrzane.
- synXer jest aplikacją bazującą na dokumentach i
wielowątkową, co oznacza, że możesz otworzyć wiele projektów synXer na raz i wykonywać
wiele synchronizacji jednocześnie.
- synXer automatycznie przegląda domyślny folder
projektów i pokazuje Ci wygodną listę Twoich projektów co sprawia, że do wykonania
synchronizacji wystarczą dwa kliknięcia (lub dwukrotne wciśnięcie
Return).
- synXer zachowuje dowiązania symboliczne (aliasy), nawet jeśli
synchronizujesz pomiędzy Mac'owym HFS+ i FAT32.
Zatem wypróbuj go. Jeśli zdecydujesz, że go nie potrzebujesz, cóż... masz kosz w swoim
doku, prawda? A jeśli masz jakiekolwiek komentarze lub sugestie, nie krępuj się i wyślij
je e-mailem na adres
synxer@hipercom.pl.
Z wyrazami szacunku
Tomasz Tyrakowski, autor.
Do spisu treści...
2. Wymagania i licencja
Wymagania programu synXer:
- Mac OS X w wersji 10.4 (Tiger) lub nowszej.
- Komputer Apple Macintosh na procesorze PowerPC G4 lub lepszym lub na dowolnym
procesorze Intela.
- Co najmniej 256MB RAM.
- Ok. 1MB miejsca na dysku dla aplikacji plus miejsce na zapisywane projekty (jeden
projekt zajmuje niewiele ponad 4kB miejsca na dysku).
Pobierając i korzystając z programu
synXer zgadzasz się przestrzegać następującej
umowy licencyjnej:
Copyright (C) 2006-2007 hipercom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
REDYSTRYBUCJA
Zezwala się na redystrybucję w formie binarnej, bez modyfikacji,
pod warunkiem, że spełnione zostaną poniższe wymagania:
* Redystrybucje w formie binarnej muszą zawierać powyższą
informację o prawach do produktu, niniejszą listę wymagań
oraz następujące dalej rozdziały BRAK GWARANCJI i BRAK
WSPARCIA, w dokumentacji i/lub innych materiałach załączonych
w dystrybucji.
* Ani nazwa firmy hipercom.pl, ani nazwy jej członków,
nie mogą być wykorzystywane do celów promocyjnych produktów,
nawet opartych na niniejszym oprogramowaniu, bez wcześniejszej
zgody na piśmie.
BRAK GWARANCJI
Ponieważ program jest licencjonowany bezpłatnie,
nie jest objęty gwarancją w zakresie dozwolonym przez
obowiązujące przepisy. O ile na piśmie nie stanowi się
inaczej, posiadacze praw autorskich i/lub inne strony
zapewniają program w stanie, w jakim jest ("jak widać")
bez jakiejkolwiek gwarancji, ani wyraźnej, ani domyślnej,
w tym między innymi domyślnych gwarancji co do przydatności
handlowej i przydatności do określonych zastosowań. Całość
ryzyka w zakresie jakości i skuteczności działania programu
ponosisz sam. W razie gdyby program okazał się wadliwy,
ponosisz koszt całego niezbędnego serwisu, naprawy i
korygowania.
O ile obowiązujące prawo nie stanowi inaczej albo czegoś
innego nie uzgodniono w formie pisemnej, żaden posiadacz
praw autorskich ani inna strona modyfikująca i/lub
redystrybująca program zgodnie z powyższymi zezwoleniami,
w żadnym wypadku nie jest odpowiedzialna wobec ciebie za
szkody, w tym szkody ogólne, specjalne, uboczne lub skutkowe,
wynikłe z użycia bądź niemożliwości użycia programu (w tym,
między innymi, za utratę danych lub powstanie danych
niedokładnych, albo za straty poniesione przez ciebie lub
strony trzecie, jak też niedziałanie programu z innymi
programami), nawet jeśli dany posiadacz bądź inna strona
zostali powiadomieni o możliwości powstania takich szkód.
BRAK WSPARCIA
hipercom.pl nie zapewnia żadnego bezpośredniego wsparcia
dla swoich produktów darmowych. Wszelkie problemy związane
z darmowym oprogramowaniem tworzonym przez hipercom.pl
powinny być rozwiązywane w oparciu o Podręcznik Użytkownika
załączony w pakiecie oprogramowania i witrynę WWW danego
produktu.
|
Upewnij się, że rozumiesz punkty BRAK GWARANCJI i BRAK WSPARCIA. Jeśli
nie zgadzasz się z nimi, proszę usuń synXer ze swojego komputera.
Do spisu treści...
3. Konfiguracja
W bieżącej wersji
synXer są jedynie dwa parametry, które można ustawić (synXer ma
być tak prosty, jak to tylko możliwe, a konieczność ustawienia wielu opcji przed użyciem
aplikacji mogłaby być nieco irytująca):
- Domyślna lokalizacja plików projektów synXer (domyślnie podfolder
synXer w folderze Documents Użytkownika). Jest to lokalizacja, która
jest automatycznie przeglądana przez synXer kiedy przygotowywana jest lista
projektów. Oczywiście nie znaczy to, że nie można zapisać projektu w innej lokalizacji.
Projekty synXer to zwykłe pliki i możesz zapisać lub załadować projekt z
dowolnej lokalizacji (folderu). Jeśli jednak zapiszesz swój projekt gdziekolwiek poza
domyślnym folderem projektów, taki projekt nie pojawi się w oknie listy projektów.
UWAGA. Kiedy uruchomisz synXer po raz pierwszy, utworzy on domyślny
folder projektów. Możesz zmienić lokalizację domyślnego folderu w preferencjach i jeśli
nowy folder nie istnieje, synXer również spróbuje go utworzyć. Jeśli jednak
jakieś projekty zostały już zapisane w starym folderze projektów, należy skopiować je
we własnym zakresie do nowej lokalizacji aby stały się dostępne do otwarcia poprzez
listę projektów.
- Tolerancja w porównywaniu daty / czasu. synXer decyduje który plik jest
nowszy przez porównanie dat modyfikacji. Testy i obserwacje wykazały, że lepiej jest
stosować małą tolerancję przy porównywaniu dat modyfikacji (mała oznacza kilka sekund,
zwykle jedna sekunda wystarcza). W szczególności gdy synchronizowany jest folder
zlokalizowany w systemie HFS+ (natywny format OS X) z folderem zlokalizowanym w
systemie FAT32 (stary system plików Windows), to jeśli uruchomi się synchronizację
ponownie, nadal pewne pliki znajdą się na liście do skopiowania, mimo że są identyczne.
Dzieje się tak z powodu subtelnej niespójności w datach modyfikacji. synXer
ustawia datę modyfikacji pliku w folderze docelowym na identyczną z tą w folderze
źródłowym (w przeciwnym wypadku po synchronizacji folder docelowy sprawiałby wrażenie,
że zawiera świeższe wersje plików). Dziwnym trafem te daty czasami różnią się o drobną
wartość (zwykle tylko o sekundę). Być może jest to subtelny błąd w klasie
NSFileManagerw Cocoa lub w obsłudze FAT32 w Mac OS X. Zamiast próbować
przesuwania ustawianej daty modyfikacji (co sprawiłoby problemy w przypadku
synchronizacji typu HFS-HFS, gdzie opisywany efekt nie występuje), zdecydowałem, że
lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie małej tolerancji w porównywaniu dat. W końcu
jest bardzo mało prawdopodobne, że plik zostanie zmodyfikowany na pewnej maszynie, a
sekundę później zostanie zmodyfikowany na innej maszynie (lub tej samej, ale w innym
folderze). Jeśli jednak preferujesz dokładne porównywanie dat, które może skutkować
niepotrzebnym kopiowaniem, ustaw tolerancję na zero (dokładnie tak zachowują się
niektóre inne programy synchronizujące, które testowałem i jest to jeden z powodów, dla
których napisałem synXer - z założenia, zaraz po wykonaniu synchronizacji nie
powinno być niczego do skopiowania).
Panel konfiguracyjny jest raczej przejrzysty i nie wymaga dokładniejszego opisu. Użyj
przycisku
Wybierz aby wskazać nową lokalizację dla projektów
synXer i/lub
wprowadź nową tolerancję porównywania dat. Kiedy skończysz, po prostu zamknij okno
preferencji. Twoje ustawienia są widoczne natychmiast po ich zmianie (nie jest potrzebny
przycisk
OK czy
Zastosuj).
Aby powrócić do ustawień fabrycznych, kliknij przycisk
Ustawienia domyślne.
UWAGA. Ustawienia powinny być zmieniane tylko w przypadku, gdy Użytkownik nie
jest zadowolony ze standardowego sposobu działania
synXer. W większości przypadków
otwarcie panelu preferencji nigdy nie będzie konieczne.
Preferencje są zapisywane w systemowej bazie danych ustawień danego użytkownika (zwykle
w folderze
Library/Preferencesw katalogu domowym), zatem każdy Użytkownik może
ustawić własne preferencje. To oznacza, że jeśli zalogujesz się jako inny użytkownik lub
jeśli uruchomisz
synXer na innej maszynie, ustawienia będą ponownie miały wartości
domyślne.
Do spisu treści...
4. Tryby synchronizacji
synXer obsługuje trzy różne tryby synchronizacji. Ważne jest, aby zrozumieć
podobieństwa i różnice między nimi, aby wybrać taki tryb, który najlepiej pasuje do
konkretnej sytuacji. W opisie poniżej zakładamy, że src oznacza folder źródłowy, a
dst - folder docelowy.
Nadpisz.
Ten tryb powinien zapewnić, że po synchronizacji
dst będzie dokładną kopią
src. Dla przykładu, jeśli pracujesz nad projektem na dwóch różnych maszynach
(
A i
B) i przenosisz wyniki swojej pracy na dysku zewnętrznym, należy
wykonać nadpisanie na maszynie
A na zewnętrzny dysk, następnie przejść do
maszyny
B i wykonać nadpisanie
z zewnętrznego dysku do lokalnego folderu na
B. Po zakończeniu pracy na
B, a przed powrotem do
A, należy wykonać
nadpisanie z lokalnego folderu
B na dysk zewnętrzny, a następnie z dysku
zewnętrznego
do lokalnego folderu na
A. W ten sposób dysk zewnętrzny
powinien zawsze zawierać najbardziej aktualny stan Twojej pracy kiedy odchodzisz od
dowolnej ze swoich maszyn. Dokładne zasady w trybie nadpisywania są następujące (uwaga:
kiedy piszemy "obiekt jest usuwany" lub "obiekt jest kopiowany", tak naprawdę oznacza to
tylko, że konkretna operacja jest dodawana do listy czynności; przed wykonaniem listy
zawsze masz możliwość wyłączenia niektórych akcji - zobacz
rozdział
7).
- Dla każdego obiektu O (tzn. pliku, folderu lub aliasu) w src, sprawdź
czy jego odpowiednik istnieje w dst.
- Jeśli odpowiedzią w 1 jest "NIE", to skopiuj O do dst (jeśli O
jest folderem, zostanie skopiowany razem z całą zawartością).
- Jeśli odpowiedzią w 1 jest "TAK", sprawdź czy O i jego odpowiednik w dst są
obiektami tego samego typu (plik, folder, alias). Jeśli nie, skopiuj O do
dst, nadpisując jego odpowiednik.
- Jeśli odpowiedzią w 3 jest "TAK", porównaj daty modyfikacji obiektu O i jego
odpowiednika. Jeśli daty różnią się (niezależnie od tego, która jest nowsza), skopiuj
O do dst, nadpisując jego odpowiednik, w przeciwnym przypadku nie wykonuj
żadnej akcji. Istnieje wyjątek od tej reguły i dotyczy on folderów. Jeśli daty
modyfikacji folderów różnią się, O nie zostanie skopiowany do dst
(oznaczałoby to kopiowanie rekurencyjne wraz z całą zawartością, z której część być
może w ogóle się nie różni). Zamiast tego, synXer porówna zawartość O
plik po pliku aby stwierdzić, która część folderu faktycznie różni się od jego
odpowiednika w dst i umieści na liście akcji tylko te, które rzeczywiście się
różnią.
- W ostatnim kroku, synXer sprawdzi wszystkie obiekty w dst i usunie
te, które nie mają odpowiedników w src.
Upewnij się, że dobrze rozumiesz punkt 4. Mówi on, że w trybie nadpisywania
synXer
zastąpi obiekt w folderze docelowym niezależnie od tego, czy jest on starszy, czy nowszy
od swojego odpowiednika w folderze źródłowym. Jest to podstawowe założenie trybu
nadpisywania: folder źródłowy zawsze jest ważniejszy. Podobnie, spójrz na punkt 5 -
niektóre obiekty w folderze docelowym mogą zostać usunięte. Możesz jednak mieć pewność,
że folder źrodłowy pozostanie nietknięty - w tym trybie kopiowanie następuje tylko w
jedną stronę.
Dopełnienie.
Ten tryb najlepiej nadaje się do przyrostowych kopii zapasowych lub tworzenia bibliotek
zasobów z różnych folderów. Wypełnia on
dst, dodając te obiekty z
src,
które nie istnieją w
dst. W tym trybie
synXer nigdy nie usuwa plików, a
nadpisuje tylko te, które posiadają nowsze odpowiedniki w
src i odpowiedniki te są
tego samego typu. Przykładowy scenariusz: pobierasz z sieci artykuły naukowe od czasu do
czasu i umieszczasz je w swoim lokalnym folderze. Posiadasz także składnicę wszystkich
pobranych artykułów na dysku zewnętrznym. Za każdym razem, gdy pobierzesz zbiór
artykułów, aktualizujesz swoją składnicę i po pewnym czasie zwykle usuwasz artykuły ze
swojego dysku lokalnego, robiąc miejsce na kolejne. Najlepszym trybem
synXer w
takim przypadku jest właśnie dopełnienie. Wszystkie artykuły ostatnio pobrane będą
skopiowane do Twojej składnicy, chyba że część z nich już się tam znajduje. Żadne
artykuły nie zostaną usunięte ze składnicy, a jeśli pobierzesz nowszą wersję, zastąpi ona
starszą w składnicy. Zatem, zasady dla obiektu
O z
src są następujące:
- Jeśli odpowiednik O nie istnieje w dst, O jest kopiowany do
dst.
- W przeciwnym przypadku, jeśli O i jego odpowiednik są tego samego typu
(plik, folder, alias), synXer porównuje daty modyfikacji O i jego
odpowiednika i jeśli O ma świeższą datę modyfikacji, jest kopiowany do
dst (chyba, że O jest folderem - w takim przypadku porównywana jest jego
zawartość zamiast kopiowania z całą zawartością).
- Jeśli daty modyfikacji są równe (lub odpowiednik O w folderze docelowym jest
nowszy) lub jeśli typy O i jego odpowiednika są różne, żadna akcja nie jest
wykonywana.
Synchronizuj.
Ten tryb działa w pewnym sensie jak dwustronne dopełnienie. Najlepiej nadaje się do
sytuacji, w której pracujesz nad dwoma lub więcej projektami na różnych maszynach, a
później chcesz się upewnić, że wszystkie maszyny będą miały najnowsze wersje wszystkich
projektów. W tym trybie
synXer nigdy nie zastąpi nowszego pliku starszym i nigdy
nie usunie żadnych obiektów. Jeśli odpowiednik obiektu nie istnieje, obiekt zostanie
skopiowany do drugiego folderu, zamiast zostać usuniętym z bieżącego. Dokładne zasady są
następujące:
- Dla każdego obiektu O w src, sprawdź czy jego odpowiednik istnieje w
dst.
- Jeśli odpowiedzią w 1 jest "NIE", O jest kopiowany do dst.
- W przeciwnym przypadku, sprawdź czy O i jego odpowiednik są tego samego typu
(plik, folder, alias).
- Jeśli odpowiedzią w 3 jest "NIE", nie jest wykonywana żadna czynność w stosunku do
O.
- Jeśli odpowiedzią w 3 jest "TAK" i O posiada nowszą datę modyfikacji,
O jest kopiowany do dst (chyba, że O jest folderem - w takim
przypadku jego zawartość jest porównywana pozycja po pozycji). Jeśli daty są równe lub
O jest starszy, żadna czynność nie jest wykonywana.
- Kroki 1-5 są powtarzane dla folderu docelowego traktowanego jako źródłowy i na
odwrót.
UWAGA. Jeśli przeczytałeś powyższe opisy uważnie, prawdopodobinie udało Ci się
zauważyć pewne przypadki szczególne, w których
synXer nie wykonuje żadnych
czynności mimo, że
być może kopiowanie byłoby wskazane. Wszystkie one dotyczą
sytuacji, w której obiekt w
src i jego odpowiednik w
dst są różnych typów
(plik, folder, alias). No cóż, sytuacja, w której usuwa się plik, a następnie tworzy w
jego miejsce folder o takiej samej nazwie są względnie rzadkie i zdecydowałem, że lepiej
pozostawić je bez obsługi (przynajmniej w aktualnej wersji
synXer), ponieważ nie
jest całkiem jasne jaka czynność w takich przypadkach byłaby najbardziej właściwa.
Do spisu treści...
5. Tworzenie projektu
Aby utworzyć nowy projekt synchronizacji, albo wybierz Nowy projekt z menu
Plik, albo użyj przycisku Nowy, zlokalizowanego u dołu okna listy
projektów. Pojawi się okno projektu, podobne do tego poniżej:

Zanim uruchomisz projekt, musisz powiedzieć
synXer jakie są Twoje intencje. Po
pierwsze, wprowadź nazwę swojego projektu (chyba, że nie planujesz go zapisywać - w takim
przypadku nazwa jest bez znaczenia). Następnie wybierz folder źródłowy i docelowy,
poprzez kliknięcie odpowiedniego przycisku
Wybierz. Jako ostatni krok, wybierz
tryb synchronizacji (dokładny opis trybów synchronizacji znajduje się w
rozdziale 4).
Jeśli podejmiesz decyzję o zapisaniu projektu w celu późniejszego wykorzystania, zajrzyj
do
rozdziału 6 po dokładny opis zapisywania i ładowania projektów.
Jeśli chcesz uruchomić swój projekt natychmiast, po prostu kliknij przycisk
Przygotuj
listę i zajrzyj do
rozdziału 7 aby zobaczyć dokładny opis procesu
synchronizacji.
Do spisu treści...
6. Otwieranie i zapisywanie projektu
Kiedy tworzysz nowy projekt (zobacz
rozdział 5), zwykle będziesz chciał
zapisać go w celu późniejszego wykorzystania (nie musisz zapisywać projektu, aby go
uruchomić; jeśli chcesz wykonać synchronizację jednorazową, która nie będzie okresowo
powtarzana, nie ma potrzeby zapisywania projektu - po prostu uruchom go i zamknij po
zakończeniu).
Projekty
synXer to zwyczajne pliki z rozszerzeniem
.synxer. Zalecane
jest pozostawienie domyślnego rozszerzenia, ponieważ w
Finderze istnieje
powiązanie między
synXer i plikami
.synxer (podwójne kliknięcie pliku
.synxer automatycznie otworzy projekt w
synXer).
projekty synXer posiadają własną ikonę aby były łatwo odróżnialne.
Jeśli chcesz zapisać swój projekt, wybierz pozycję
Zapisz (lub
Zapisz
jako...) z menu
Plik. Pojawi się standardowy panel zapisu pliku w OS X,
którego początkowym folderem będzie ten, który został wybrany jako domyślny folder
projektów (zobacz
rozdział 3). Oczywiście możesz zapisać swój projekt w
jakimkolwiek innym folderze. Jednak pamiętaj, że tylko projekty zapisane w domyślnej
lokalizacji i posiadające rozszerzenie
.synxer będą automatycznie rozpoznane i
pokazane w oknie listy projektów (okno listy projektów opisane jest dalej w tym
rozdziale), zatem najwygodniejszym rozwiązaniem jest zapisanie projektu w domyślnej
lokalizacji i z domyślnym rozszerzeniem. W ten sposób projekt będzie łatwo osiągalny przy
kolejnych uruchomieniach
synXer.
Istnieją dwie metody otwierania projektu: poprzez listę projektów i poprzez standardowy
panel otwarcia pliku. Zaczniemy od opisu okna listy projektów:

Lista
Dostępne projekty zawiera wszystkie projekty z domyślnego folderu projektów
(zobacz
rozdział 3). Lista pokazuje opisowe
nazwy projektów, a
nie ich
nazwy plików (nazwa jest wprowadzana przez Użytkownika jako jeden z
parametrów projektu, zobacz
rozdział 5).
Poniżej listy projektów znajduje się dokładniejszy opis wybranego projektu (tzn. foler
źródłowy i docelowy i tryb synchronizacji).
U dołu okna listy projektów znajdują się trzy przyciski dla najczęściej wykonywanych
operacji.
Jeśli chcesz otworzyć projekt poprzez okno listy projektów, masz trzy możliwe
rozwiązania:
- Wybierz projekt, który chcesz otworzyć albo za pomocą klawiszy strzałek, albo za
pomocą myszki, a następnie wciśnij Return (domyślnym przyciskiem w oknie listy
projektów jest Otwórz, zatem wciśnięcie Return jest równoznaczne z
kliknięciem przycisku Otwórz).
- Wybierz projekt, który chcesz otworzyć klawiszami kursora lub myszką i wybierz
Otwórz zaznaczony z menu Plik (lub użyj skrótu klawiszowego
Command-O).
- Kliknij dwukrotnie myszką na projekcie, który chcesz otworzyć.
Wybierz taki sposób, jaki jest dla Ciebie najbardziej wygodny.
Jeśli chcesz otworzyć projekt, który nie znajduje się w domyślnym folderze projektów,
wybierz pozycję
Otwórz projekt (skrót klawiszowy
Shift-Command-O) z menu
Plik. Pojawi się standardowy panel otwierania pliku, w którym możesz wybrać
projekt do otwarcia.
Jeśli plik, który otwierasz, nie jest poprawnym projektem
synXer, pojawi się
komunikat o błędzie, mówiący

(komunikat ukaże się w języku angielskim, o ile nie zainstalowano spolszczenia systemu OS
X)
gdzie w miejsce "1.synxer" pojawi się nazwa wybranego przez Ciebie pliku. Oznacza
to, że wybrany plik tak naprawdę nie jest projektem synXer, a jedynie poprzez
zbieg okoliczności posiada roszerzenie .synxer.
UWAGA. Przycisk Usuń w oknie listy projektów usuwa wybrany projekt z listy
projektów i usuwa również plik, w którym projekt się znajduje, z folderu projektów.
Proszę zachować ostrożność - jeśli potwierdzisz usunięcie projektu, zostanie on skasowany
permanentnie.
Możesz wyświetlać i ukrywać okno listy projektów wciskając Command-L lub
wybierając pozycję Pokaż / ukryj listę projektów z menu Okno. Jeśli
przypadkiem zamkniesz okno listy projektów, nie martw się - możesz je przywrócić
wybierając Pokaż / ukryj listę projektów.
Do spisu treści...
7. Wykonanie projektu
Kiedy skonfigurujesz swój projekt, zapewne będziesz chciał przeprowadzić faktyczną
synchronizację. Proces synchronizacji składa się z trzech faz:
- Przygotowanie listy akcji.
- Wykonanie listy akcji.
- Raportowanie błędów.
Aby rozpocząć fazę 1, kliknij przycisk
Przygotuj listę w oknie projektu (lub
wciśnij
Return - przycisk
Przygotuj listę jest domyślnym przyciskiem w
oknie projektu, zatem wciśnięcie
Return uaktywni go). W czasie, gdy lista
czynności jest przygotowywana, wyświetlany jest mały panel (wsunie się od góry okna
dokumentu), który informuje, ile akcji zostało już dodanych do listy i który pokazuje
mały animowany wskaźnik pracy aby zaznaczyć, że przygotowywanie listy nadal jest w
toku:

Zauważ przycisk
Stop u dołu panelu. Jeśli zdecydujesz, że chcesz przerwać
przygotowywanie listy, kliknij przycisk
Stop, a proces zostanie natychmiast
przerwany (jednak żadna lista nie zostanie w takim przypadku przedstawiona -
synXer zakłada, że lepiej jest nie mieć żadnej listy, niż mieć niekompletną, która
może prowadzić do niespójności danych).
Po przygotowaniu listy, okno dokumentu automatycznie przełączy się do obszaru Lista,
gdzie możesz przejrzeć listę czynności przed decyzją o jej uruchomieniu (bądź nie). Lista
czynności składa się z czterech kolumn, które opiszemy począwszy od lewej kolumny:
- Stan danej operacji.
Ta kolumna pokazuje aktualny stan wybranej operacji. Są cztery wartości (symbole),
które mogą pojawić się w tej kolumnie:
-
- brak symbolu oznacza, że operacja jest przeznaczona do wykonania, ale nie
została jeszcze wykonana,
oznacza, że
operacja została wykonana pomyślnie,
oznacza, że
pojawił się błąd gdy synXer próbował wykonać tą operację,
oznacza, że
dana operacja jest aktualnie wykonywana,
oznacza, że ta
operacja została anulowana przez Użytkownika.
- Typ akcji.
Istnieją trzy typy akcji, które synXer potrafi wykonać:
-
oznacza, że obiekt
opisany w 4-tej kolumnie zostanie skopiowany do drugiego folderu,
oznacza, że obiekt
opisany w 4-tej kolumnie zostanie usunięty,
oznacza,
że atrybuty odpowiednika obiektu z 4-tej kolumny zostaną ustawione.
- Typ obiektu.
synXer pokazuje, czy dana operacja dotyczy pliku (lub aliasu), czy całego
folderu razem z zawartością:
-
oznacza, że obiekt w
4-tej kolumnie jest plikiem,
oznacza, że obiekt w
4-tej kolumnie jest folderem.
- Ostatnia, czwarta kolumna, pokazuje dokładą lokalizację (pełną ścieżkę) obiektu,
którego dana operacja dotyczy:
-
- obiekty z folderu źródłowego są wyświetlane w kolorze
zielonym,
- obiekty z folderu docelowego są wyświetlane w kolorze
czerwonym.
Jeśli chcesz anulować konkretną operację, kliknij na niej dwukrotnie myszką. Mały
znaczek

pojawi się w
pierwszej kolumnie, a ta operacja nie zostanie wykonana w danej liście. Dlaczego miałbyś
chcieć anulować operację? No cóż, możesz na przykład zdecydować, że kopiowanie w danym
momencie obrazu dysku o rozmiarze ponad 600MB nie jest wskazane.
Po przejrzeniu swojej listy, wykonaj ją poprzez kliknięcie na przycisku
Wykonaj
listę (lub po prostu wciśnij
Return - przycisk
Wykonaj listę jest teraz
domyślnym przyciskiem, zatem wciśnięcie
Return uaktywni go). Kiedy wykonywanie
listy jest w toku, pojawi się kolejny panel postępu, jak niżej

Pasek postępu pokazuje procent wykonanych akcji (nie procent skopiowanych danych), zatem
może posuwać się szybciej lub wolniej, w zależności od rozmiaru kopiowanych obiektów.
Możesz przerwać wykonywanie listy czynności klikając przycisk
Stop.
Po wykonaniu listy
synXer automatycznie przełączy się do obszaru
Błędy, w
którym będą pokazane wszystkie akcje, które nie zakończyły się powodzeniem. Tabela błędów
ma tylko trzy kolumny (kolumna stanu jest niepotrzebna, ponieważ tabela i tak zawiera
tylko błędy): symbol operacji, typ obiektu oraz komunikat o błędzie (zawierający pełną
ścieżkę obiektu).
Jeśli wykonanie listy zakończyło się bezbłędnie, lista błędów powinna być pusta.
Domyślny przycisk w obszarze Błędy zamyka projekt (zatem wciśnięcie Return będąc w
obszarze Błędy zamyka dokument - zobacz uwagi poniżej).
UWAGI.
- Możesz przerwać wykonywanie listy czynności klikając przycisk Stop, jednak
reakcja może nie być natychmiastowa. Wykonanie listy zostanie przerwane po zakończeniu
aktualnie wykonywanej operacji (chyba nie chciałbyś, aby Twój plik został skopiowany w
połowie, prawda?). Podczas wykonywania listy czynności, sama lista jest aktualizowana
na bieżąco, pokazując, które akcje zostały wykonane (i czy któreś spowodowały błędy), a
która akcja jest wykonywana obecnie.
- Kiedy nie ma różnic między folderem źródłowym i docelowym (lub lista czynności nie
została przygotowana), przycisk Wykonaj listę jest nieaktywny.
- Najszybsza metoda zsynchronizowania folderów po zamontowaniu nośnika zewnętrznego
jest następująca: wybierz swój projekt klawiszami strzałek, wciśnij Return
(otwiera projekt), wciśnij Return ponownie (przygotowuje listę czynności), kiedy
lista jest gotowa, wciśnij Return jeszcze raz (wykonuje listę), a kiedy lista
jest już wykonana, wciśnij ostatni raz Return aby zamknąć projekt. To
wszystko.
Do spisu treści...
9. Rozwiązywanie problemów
- synXer nie uruchamia się. Pokazuje swoją ikonę w doku i natychmiast się
kończy.
Prawdopodobnie używasz Mac OS X w wersji starszej niż 10.4. synXer działa
tylko na wersjach 1.4 lub nowszych. Zajrzyj do rozdziału 2 aby
dowiedzieć się, jakie ma wymagania.
- synXer nie synchronizuje folderu zamontowanego przez FTP w Finderze.
Niestety, nie jest możliwe zamontowanie folderu FTP w Finderze w trybie do
zapisu (zobacz ten
artykuł techniczny Apple). Zatem możesz synchronizować z lokalizacji FTP,
ale nie do niej.
- Po wybraniu folderu w oknie projektu za pomocą przycisku Wybierz, pole folderu
pokazuje zupełnie inną lokalizację.
Oznacza to, że folder, który wybrałeś, nie jest tak naprawdę foderem, tylko
aliasem wskazującym na folder. synXer przechodzi alias i pokazuje Ci folder, na
który wskazuje alias, a nie alias jako taki.
- Operacja kopiowania / usuwania nie działa na pewnym pliku lub folderze.
Może być wiele różnych powodów takiej sytuacji. Po pierwsze, musisz się upewnić,
że posiadasz wystarczające uprawnienia w folderze docelowym (i źródłowym również).
Jeśli jesteś właścicielem, prawdopodobnie posiadasz. Jeśli nie, spróbuj z kontekstowego
menu Findera wybrać Get Info i sprawdź uprawnienia (u dołu okna
informacyjnego). Jeśli plik ma być usunięty z folderu, musisz posiadać prawo
zapisu do tego folderu. Jeśli dostajesz Błąd usunięcia przed kopiowaniem,
powód może być taki sam, jak opisany wyżej. Inną sytuacją, w której nie da się usunąć
pliku jest ta, gdy działająca aplikacja otworzyła go do zapisu. Jeśli dostajesz błędy
usuwania, sprawdź swoje aktualnie działające programy i upewnij się, że żaden z nich
nie używa plików z folderu docelowego.
- Nie da się anulować grupy czynności w jednym kroku.
Jest to celowe. W normalnych warunkach nie zachodzi potrzeba anulowania czynności.
Ta własność jest zawarta w synXer aby obsługiwać pewne szczególne przypadki. Jeśli
uważasz, że lepiej wiesz co należy skopiować, zrób to samodzielnie zamiast używać
zautomatyzowanego synchronizatora.
Do spisu treści...
© 2007 hipercom.pl. All rights reserved.